Østfyns Kunstforening

Udstillinger, film og foredrag

Korsbrødregården var i 1977 taget i brug som Østfyns Kunstforenings faste udstillings- bygning og kunstforeningens udstillinger blev i slutningen af 70´erne og op gennem
80´erne en fast bestanddel af det kulturelle tilbud til byens borgere.

I Korsbrødregården blev der regelmæssigt vist udstillinger af kendte og mindre kendte navne. Blandt udstillere i 80 érne kan nævnes den uruguayanske kunstner Nestor Guerrero, skuespilleren og maleren William Rosenberg, samt den finske maler Pia Graae. En fotografisk vandreudstilling med titlen "Alverdens lokum´er" var et ef de mere kuriøse tilbud.

I 1986 markerede Østfyns Kunstforening sit 20 års jubilæum med udsendelsen af et varieret årsprogram. I februar 1986 blev der således vist en udstilling om "Dansk kunst under besættelsen" med navne som Henry Heerup, Egill Jacobsen, Storm P,
Hans Scherfig og Carl Henning Petersen. Senere på året blev der vist en udstilling af scenografiske effekter fra Jytte Abildstrøms teater Riddersalen, med masker, rekvisitter og malerier m.m. Der blev også arrangeret filmforevisninger og foredrag med bl.a forfatteren Henrik Stangerup og multikunstneren og provokatøren Jens Jørgen Thorsen.

Nedenstående er et eksempel på en indbydelse fra Østfyns Kunstforening - et foredrag med Jens Jørgen Thorsen arrangeret i samarbejde med AOF.

Thorsen blev præsenteret som "Vildmanden der blev kunstprofet."